сряда, 8 декември 2010 г.

Как се учат във Финландия че са толкова по-добри

Γледам таблицата на PISA и се питам -

Дали някой от министерството на просветата ще се заинтересува защо сме по-зле от анадола, а по някой показатели и от Уругвай?
Какви са особеностите на образованието във Финландия ?
– Пълна свобода и много висока отговорност!

Успеха на финладската система се дължи на техните учители, а те :
1. Нямат строга програма, имат свобода да избират методите на обучение според нивото на класа. Не слагат оценки (дават описателна преценка на знанията) и не сравняват постиженията на учениците.
2. Непрекъснато повишават квалификацията си в след-дипломни програми за обучение.
3. Се интересуват от нови методи и са готови да експериментират. Участват в национални и международни образователни проекти.

Липсата на оценки помага учениците да се съсредоточат в изучаването и ги насърчава да изказват собствени идеи, да експериментират. Ученика просто няма интерес да преписва или да носи фалшиви бележки за отсъствия – има свободата да си учи когато си иска и отговорноста да си остане пън, ако това му е заветната цел. Има само един изпит – на края на обучението, но знанията се ценят цял живот и децата от малки научават да са отговорни за собствения си напредък.

Знаете ли, че:

  • Назначават се само 10% от кандидатите за учители!
  • Цялата реформа в образованието на Филнандия е направена от учителите и учителския профсъюз! Експертни комисии от учителския профсъюз се грижат за повишаването на ефективноста на работа и квалификацията на своите членове! Експерименталните програми се предлагат от учителите и се оценяват от академиците – след това просто се предлагат а не налагат на учителите. Учителския профсъюз вече е организация, която участва активно в политиката на правителството, но това право е извоювано, постигнато а не подарено.
  • Има политически концесус за просветата - от 1970 до 87 министерството на просветата има 2 министъра, представляващи двете най-влиятелни партии, което позволи по въпросите на просветата да има надпартийно сътрудничество и максимална подкрепа на решенията.
  • И накрая - Директорите на училищата имат право да подбират учителите, имат пълна автономия, но и отговорност за доброто име на училището си!
  • Държавата не контролира учебния процес, но осигурява безплатно: обучение, 3 топли ястия, учебници, пособия и помагала и транспорт. Това важи и за частните училища! Да, за всички!

Хайде да сравним сега с просветата в България.
Защо никой не тества нивото директорите и служителите в министерство на просветата? Толкова много програми, реформи и изпити в училищата, за да сме на нивото на полуграмотните?
Преди някой да започне да хапе искам да кажа, че имам бегли контакти с преподаватели и съм забелязала че в моята ограничена малка горичка въпросните добри хора имат някой странни, според мен, навици:
- Не ходят или рядко посещават концерти, изложби, опера и подобни.
- Четат си главно вестници и списания, хайде и някоя книжка, по която е направен филм, или се говори за нея по женските списания. Наградите Букер са мътно известни а наградените – изобщо.
- Ако се случи да отидат на откриване, премиера (особено ако има коктейл), не различават или нямат мнение за това какво е изкуство и тенденциите в него. Папагалстват мнения от пресата ако стане дума. Не могат да рзличат артист от профан и не им пречи да ги будалкат чалго-писатели и ужким-арт-деятели.
- Гледат тъпи ТВ сериали и програми, като мнозинството бабички.
- Мнозинството даже не поздравяват и се смущават, когато ги поздравиш или им се представиш.
- Могат да обсъждат организирано само въпроси свързани с възнаграждението им, не са изобщо любопитни да чуят какво могат да научат от по-успяващите си колеги, не приемат чуждо мнение, нито могат да дадат идеи за подобряване на обучението. Веднъж шокирах една от тях, с лекцията на Кен Робинсон от ТЕД Училищата убиват творчеството , та щеше да ме изяде - развика ми се че всеки може да си приказва, но само учителите знаят колко е трудно да се работи с децата. И това - тя знае ние -не. Точка. Но комент.

Та за това се чудя – как ще се научи едно дете да анализира текст – от хора, които не могат да анализират? От хора, които чакат някой да им каже какво мислят, че да го повторят?
Как може да се промени нивото на образованието като учителите са по-пасивни от учениците? Учениците с една група във Фейсбук организираха успешен протест за ваканциите, а някой учители държат мишката с две ръце – как па да не се туитнат ...
Мнозинството от тях е способно само да критикарства, без да е в състояние да излющи някакво конструктивно преложение за промяна от мозъка си. Е, да има и изключения, но една бяла лястовица промяна не прави.

Свети Широк Интернет да помага на децата, че учител...едва ли..

Няма коментари:

Публикуване на коментар